Från idé till stilikon. En kapselmaskin i julklapp blev 2011 startskottet för den brokiga resan som lett fram till Sjöstrands älskade espressomaskin. Kapslar i metall och maskin i plast kändes varken estetiskt eller etiskt tilltalande, vilket gav upphov till idén att göra kapselkaffe till en hållbar upplevelse i skandinavisk tappning. Men då många stannat vid kaffet så tog Sjöstrand hela klivet och designade en egen espressomaskin för kapslar.
Vi hade en grov idé och var tillräckligt naiva för att dra igång. En stark värdegrund i design och miljö gav oss tillräckligt med inspiration börja utveckla Sjöstrand Coffee Concept
Skandinavisk, enkel och avskalad design var grundtanken när de första skisserna på Sjöstrands kaffemaskin togs fram. Det primära var maskinens raka linjer. Hävarmen som ritades dit skapar en känsla av att man själv tillverkar en espresso trots att det är en kapselmaskin. Det smala stålräcket på ovansidan är också ett tydligt designelement som även fyller funktionen av att ett par koppar kan placeras på toppen utan risk för att de ska rasa ner under själva bryggningen.
Kaffemynningens design har inspirerats av de gamla traditionella italienska espressomaskinerna och utseendet och utformningen av mynningen för tankarna till underbart gott kvalitetskaffe.
Vi kunde tidigt se maskinen i rostfritt, ett naturligt materialval som blir väldigt effektfullt med en spegelblank finish. Ett av de mer centrala designelementen var skylten med Sjöstrands logotyp. Det var en självklarhet att den skulle skruvas dit för att få det robusta intrycket från gamla hushållsmaskiner där de robusta logotypskyltarna har alltid gett ett intryck av kraft och kvalitet och att inget lämnats åt slumpen.
Trots ett bra grundarbete är utmaningarna med att ta fram en ny elektronikprodukt extremt stora.Att hitta rätt fabrik för tillverkningen av kaffemaskinen var en stor utmaning och arbetet började på Internet. Efter att ha inlett förhandlingar med en fabrik på distans blev det så småningom ett av många första besök på plats och idag så har alla underleverantörer som bidrar till skapandet av maskinen fått besök.
Så här i efterhand är det lätt att förstå varför det i stort sett bara är stora bolag som gör den här typen av produkter.
För att säkerställa rätt kvalitet på alla delar av maskinen krävdes en hel del testning. Sjöstrand fick, genom företagets dåvarande samarbetspartner Ethical Coffee Company, lära sig att 7.500 extraktioner var ett bra mått för att säkerställa bra kvalitet. Praktiskt översatt – brygg 7.500 koppar med maskinen för att säkerställa kvaliteten. Testet utfördes hemma i Niklas tvättstuga och doften efter att ha bryggt ca 500 koppar kaffe per dag var intensiv men trots det fortfarande skänkte en positiv känsla av välmående i kroppen.
Idag är Sjöstrands espressomaskin en stilikon bland kapselmaskinerna och maskinen säljs till över 25 länder. Den har även i sin tidiga ungdom sålts under andra varumärken men den patenterade designen är alltså Sjöstrands egna och är resultatet av en julklapp och en fast övertygelse att förändra kapselkaffet till en hållbar och väldesignad vardagslyx!