2021 har kommit igång ordentligt
2020 var på många sätt ett omtumlande år när vi alla för första gången upplevde en världspandemi och med det så förändrades livet för så många över en natt. I Europa så har många länder levt i lockdown och de flesta av oss har fått vänja oss vid att arbetet sker från hemmets vrå och med det krav på utrustning för gott kaffe och samtidigt med ett perspektiv att det ska vara hållbart. Digitaliseringen skyndades på och onlineförsäljningen ökade kraftigt.

Jag började som VD i juni 2020 med uppdraget att driva en ambitiös agenda. Vår övergripande vision är att bli en impact unicorn, dvs att vi ska förändra livet till det bättre för en miljard människor och på samma gång minimera vårt eget klimatavtryck. Visionen bygger på en cirkulär affärsmodell där våra maskiner hela tiden ska hålla bästa kvalitet, men också vara reparerbara så att de kan nyttjas över en livstid. För att lyckas med det så har vi etablerat ett nära samarbete med serviceverkstäder i Sverige, Tyskland, Österrike och Schweiz. Och under Black Week lanserade vi vårt återbrukskoncept under parollen ”Black Week become Green Week” där reparerade maskiner säljs med 2 års konsumentgaranti. Detta blev vår absolut mest framgångsrika kampanj under 2020 och genom återbruksmaskinerna har Sjöstrand uppnått en cirkulär affärsmodell för både våra maskiner och vårt kaffe.