
FAQ & Kundservice
MANUALER & SKÖTSELRÅD
FRÅGOR & SVAR
VI BESVARAR GÄRNA DINA FRÅGOR
Nedan har vi samlat svar på den vanligaste frågorna som vi får från våra kunder. Vi har även samlat manualer och skötselråd för våra produkter. Men du är självklart alltid välkommen att höra av dig till oss med frågor rörande din produkt eller order. Vår kundservice är bemannad vardagar mån-fre kl 08.00-16.00. Du når oss enkelt via kontaktformuläret på denna sida.
Vilka länder levererar ni till?
Vi skickar till Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Island, Italien, Lettland, Litauen, Nederländerna, Polen, Spanien, Sverige, Schweiz, Tyskland och Österrike.
Kunder från Österrike, Belgien, Tyskland och Schweiz är välkomna att lägga sina beställningar via sjostrandcoffee.de.
Vi rekommenderar även brittiska kunder att besöka sjostrandcoffee.co.uk för priser i GBP.
Vilka betalsätt finns i webbshopen?
I vår webbshop kan du betala via Klarna, Paypal och Stripe.
Hur använder jag min rabattkod?
Skriv in din rabattkod i kassan innan ditt köp genomförs.

Varför har jag inte fått någon orderbekräftelse?
Om du inte har fått en orderbekräftelse titta i skräpposten, den kan ha hamnat där. Om inte kontakta vår kundservice så skickar vi den till dig.
När kommer min beställning levereras?
Vi packar och skickar dina produkter inom 24 timmar under vardagar och nästkommande vardag vid beställning under helgen. Därefter kan det ta 1-3 dagar med fraktbolaget beroende av valt fraktalternativ.
Jag vill ändra eller avsluta min order, hur gör jag?
Kontakta oss på [email protected] så hjälper vi dig.
Jag har problem med mina produkter, vad gör jag?
Kontakta oss på [email protected] så hjälper vi dig med reparation eller byte av produkter.
Instruktionsvideo espressomaskin
VÅRA KAPSLAR
Vad är era komposterbara kaffekapslar tillverkade av?
Sjöstrand Coffees kapslar är tillverkade av stärkelse och växtbaserade material som till exempel sockerrör.
Fungerar alla kapslar i er maskin?
De flesta Nespresso® kompatibla kapslar fungerar i vår maskin.
Fungerar Nespressos kapslar i er maskin?
Espressomaskinen från Sjöstrand är kompatibel med Nespressos® standard kapslar.
En kapsel har fastnat i min maskin, vad ska jag göra?
Öppna hävarmen och tryck på knappen för liten kopp så ska den skjutas ut med hjälp av vattentrycket.

Vilka är era starkaste kaffesmaker?
Vi har en skala på intensitet där N°1 har den mest intensiva smaken. Alla våra smaker är avsedda för 40 ml espresso, vilket motsvarar knappen för liten kopp. Knappen för stor kopp är avsedd för Lungo, N°3 och N°5.
Hur tillverkas det koffeinfria kaffet?
N°4 Espresso Decaf görs på ekologiska och Fairtradecertifierade bönor. Koffeinet tas bort från kaffet genom CO2-metoden som är en ekologisk metod för att extrahera koffeinet från bönorna. Det orostade kaffet läggs i vatten för att svälla, vilket leder till att koffeinet blir flyktigt. Det tas sedan bort med hjälp av koldioxid under högt tryck och låg temperatur. Behandlingen gör att koffeinet dunstar när bönorna torkar. Behandlingen sker innan rostningen och förändrar därmed inte smaken på bönan.
Allt du behöver veta om en Sjöstrand kaffeprenumeration.
VÅR ESPRESSOMASKIN
Det kommer inget vatten i min espressomaskin för kapslar, vad ska jag göra?
Prova att göra en återställning till fabriksinställning genom att;
- Stäng av maskinen
- Håll in knappen för stor kopp
- Starta maskinen och släpp samtidigt knappen för stor kopp
- När maskinen slutat blinka kör den några gånger med bara vatten, utan kapsel
Hur ofta ska jag kalka av min maskin?
Det är bra att avkalka din espressomaskin två gånger per år. Du kan använda avkalkningsmedel du hittar i handeln. Här kan du läsa hur du går tillväga.
