Sjöstrand – en isländsk framgångssaga
23 Juli 2020
Det var när Gunnar Stein Jonsson och hans fru Elisabet såg Sjöstrands espressomaskin på Artilleriet i Göteborg 2017 som tanken på att ta Sjöstrand till Island väcktes. Maskinens design fångade deras uppmärksamhet och de förstod snabbt att Sjöstrands fokus på design och hållbarhet skulle bli en succé på Island, ett land med stor miljömedvetenhet.
Tillsammans med sina affärspartners på Island, Álfrún och Viktor, bestämde de sig för att satsa på idén. Inom några månader fick de sin första Sjöstrand-leverans, utan att ha satt upp vare sig planer eller strategier. Arbetet skedde utifrån devisen ”det löser sig” och de tvekade aldrig på att det skulle bli en succé. Enligt Gunnar ligger en del av framgången i att Sjöstrand kom in vid exakt rätt tidpunkt.
På Islandär man i kontakt med naturen överallt och befolkningen är extremt miljömedveten men just vid den här tidpunkten ökade fokus på hållbarhet i landet. En annan stark framgångsfaktor har varit att de lyckats väl med att skapa ett bra och personligt koncept som fått stor uppskattning.
”Islänningar har god smak när det gäller design och det är ingen hemlighet att Sjöstrand har den finaste kapselmaskinen på marknaden.”
I december 2017 hade de sitt lanseringsevent. Den första leveransen sålde slut direkt och succén var ett faktum. De fick snabbt in Sjöstrands espressomaskin på några av Islands mest renommerade designaffärer och numera finns Sjöstrands kaffe även på vissa utvalda livsmedelsaffärer eftersom man bestämt sig för att kaffet ska vara lättillgängligt.
Nyligen har de även börjat satsa på företags- och hotellmarknaden och på bl a Hótel Geysir finns Sjöstrands espressomaskiner i samtliga 77 rum samt en större maskin vid frukostbuffén.
Gunnar är handbollsspelare på professionell nivå och har spelat både för det isländska landslaget och för klubblag i Sverige, Frankrike, Tyskland och nu i Danmark. Men han är också entreprenör och driver tillsammans med sin fru den isländska blogg- och modesajten Trendnet. Island sägs ofta vara en trendbarometer och Gunnar tror att det även gäller för kaffe.
På Island är trenden att folk ställer högre krav på att få bra kaffe, både hemma och på jobbet. Han ser tydligt att många investerar i hemmabaristamaskiner och att de vill ha en hög kvalitet på sitt kaffe något som Sjöstrand lyckats leverera. N°1 och N°3 är bestsellers men den nya N°5 är uppe och jagar – den har fått bra betyg. Själv föredrar Gunnar N°1, oftast som Lungo.
“Vi började med ett lager i garaget men sedan december 2019 har vi ett Showroom där vi kan ta emot kunder och bjuda på en kopp kaffe. Är ni i Reykjavik så är ni välkomna!”